torsdag den 6. september 2012

Hæklet kanin

Så blev jeg færdig med min hemmelighed/gave til min venindes datter.
Det er en lille kanin, der er hæklet... Hvis nogen skulle være i tvivl ;)....
Den har en højde på ca. 40 cm, så hel lille er den ikke...





Jeg har brugt lidt mindre end 4 garn- ruller á ca. 50 g pr. stk. til selve kaninen.
Til den lyserøde bluse som kaninen har på, har jeg ikke brugt så meget, men køb to ruller, så har du nok...

Garnet er fra Søstrene Grenes.

Jeg har hæklet med dobbelt garn, da jeg synes at det gør den lidt mere tæt i kvaliteten. Men det er jo en smagssag. Hækler man kun med en tråd skal man nok kun regne med halvdelen af garnforbruget.

Jeg har taget udgangspunkt i denne skønne opskrift, men jeg har lavet en del ændringer. Jeg vælger derfor, at indsætte opskriften med mine ændringer. Ændringerne er lavet med rødt.

I den oprindelige opskrift hækles der med henholdsvis med nål #3 og #3.5. Jeg har valgt, at bruge nål#3.5 og #4, da jeg synes det passede bedre til garnets tykkelse.


HOVEDET: NÅL#4

Jeg synes personligt det bliver et pænere resultat, hvis udtagninger laves forskudt, så de ikke kommer til, at ligge ovenpå hinanden omgang efter omgang.

1. En magisk ring med 8 fm.
2. 2 fm i hver m
3. *1 fm, 2 fm i næste fm*, gentages hele omgangen rundt.
4. *1 fm i 2 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omg. rundt.
5. 1 fm i hver m.
6. *1 fm i 3 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omg. rundt.
7. 1 fm i hver maske.
8. *1 fm i 4 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omg. rundt.
9-15. 1 fm i hver m.
16. *1 fm i 6 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
17. *1 fm i 5 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
18. 1 fm i hver m.
19. *1 fm i 4 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
20. 1 fm i hver m.
21. *1 fm i 3 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
22. *1 fm i 2 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.

Jeg satte safety eyes på og syede næsen samt munden inden hovedet blev fyldt med vat. (Jeg har købt dem i Stof 2000)

23. *1 fm i 1 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.

Hovedet fyldes med mere vat, så det er fast. Derefter tages ind, så der for hver omg. er mindre fm mellem indtagninger end den forrige. De sidste masker trækkes sammen og der lukkes af og hæftes ende.



KROP: NÅL #4

1. Magisk ring med 8 fm.
2. 2 fm i hver m omg. rundt.
3. *1 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omg. rundt.
4. *2 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omg. rundt.
5. 1 fm i hver m.
6.-7. *3 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omg. rundt.
8. 1 fm i hver maske.
9.-10. *4 fm, 2 fm i næste m*, gentages omg. rundt.
11.-12. 1 fm i hver m.
13. *4 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
14.-20. 1 fm i hver m.

Frøken Kanin; I sidste maske i omg, 15 laves der et farveskifte og der fortsættes med den nye farve.
Jeg valgte, at vente med at skifte farve til omg. 20, da jeg ville lave en nederdel ud af stof i stedet for den oprindelige hæklede kjole.
Men til næste gang vil jeg lave "blusen" lidt længere, så skift evt. ved slutningen af 18. omg.
21. *4 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
22.-24. 1 fm i hver m.
25. *3 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
26.-28.  1 fm i hver maske.
29. *3 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt. Skift farve tilbage til den første igen.
30.-35. 1 fm i hver m.
36. *2 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
37. 1 fm i hver m. Afslut med en kædemaske, luk af og efterlad en lang snor til, at sy kroppen fast til hovedet med.
 
 

ØRE: 2 STK. NÅL#3.5

1. Magisk ring med 6 fm.
2. *1 fm, 2 fm i næste*, gentages omgangen rundt.
3. *2 fm, 2 fm i næste*, gentages omgangen rundt.
4.-5. 1 fm i hver m.
6. *1 fm i 3 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omgangen rundt. 
7.-8. 1 fm i hver m.
9. *1 fm i 4 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omgangen rundt.
10. 1 fm i hver m.
11. *1 fm i 5 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omgangen rundt.
12.-16. 1 fm i hver m.
17. *1 fm i 6 fm, 2 fm i næste fm*, gentages omgangen rundt.
18.-28. 1 fm i hver m.
29. *1 fm i 6 fm, tag en ind i næste fm*, gentages omgangen rundt.
30.-34. 1 fm i hver m.
35. *1 fm i 5 fm, tag en ind i næste fm*, gentages omgangen rundt.
36.-37. 1 fm i hver m.
38. *1 fm i 4 fm, tag en ind i næste fm*, gentages omgangen rundt.
39. 1 fm i hver m.
40. *1 fm i 3 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
41.-43. 1 fm i hver m.
44. Tryk øret sammen og hækl den sidste omgang sammen med fastmasker.

Der skal ikke fyld i ørerne.
Afslut, lad en lang snor være, som du kan bruge til at sy øret fast med.

ARM: 2 STK. NÅL#3.5

1. Magisk ring med 6 fm.
2. 2 fm i hver maske.
3. *1 fm i 2 fm, 2 fm i næste*, gentages omgangen rundt.
4. *1 fm i 3 fm, 2 fm i næste*, gentages omgangen rundt.
5.-8. 1 fm i hver m.
9. *1 fm i 3 fm, tag en ind*, gentages omgangen rundt.
10. *1 fm i 2 fm, tag en ind*, gentages omgangen rundt.
11.-30. 1 fm i hver m. Afslut med en kædemaske, tryk enden flad og hækl med fm til de er lukket.
Luk af og efterlad en lang snor til, at sy armene fast til kroppen med.




BEN: 2 STK. NÅL#3.5

1. Magisk ring med 6 fm.
2. 2 fm i hver m.
3. *1 fm, i 2 fm, 2 fm i næste*, gentages omg. rundt.
4. *1 fm, i 3 fm, 2 fm i næste*, gentages omg. rundt.
5. *1 fm, i 3 fm, 2 fm i næste*, gentages omg. rundt.
6.-11. 1 fm i hver m.
12.* 1 fm i 3 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
13.* 1 fm i 3 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
14..* 1 fm i 2 fm, tag en ind*, gentages omg. rundt.
15.-36. 1 fm i hver m. Afslut med en kædemaske, tryk enden flad og hækl med fm til de er lukket.
Luk af og efterlad en lang snor til, at sy benene fast til kroppen med.

(Inden der hækles for langt op af benet, kom der noget fyld i foden, så den bliver fast, men resten af benet stoppes ikke helt så fast.)

HALE: NÅL#3.5

1. Magisk ring med 6 fm.
2. 2 fm i hver m.
3. *1 fm i 2 fm, 2 fm i næste*, gentages omgangen rundt.
4.-5. 1 fm i hver m.
6. Tag ind i hver maske og afslut med en kædemaske. Afslut med en lang snor til, at sy halen på med.

Jeg havde egentlig lavet en hale til min kanin. Men da jeg skulle til, at sy den på syntes jeg ikke den passede til kaninen. Jeg har derfor undladt halen på min udgave.

NEDERDEL:

Alt efter, hvor tyk kaninen er blevet skal stoffet være dobbelt som kaninenstykkelse.
Mit passede med 60 cm langt + 1 cm til søm.
Bredden var 10 cm inkl. 1 cm søm til elastikken der er 5 mm. og 1 cm til oplægning af nederdelen.
Længden på den færdige nederdel er 8 cm.
Jeg er ingen haj til, at sy... og jeg kunne klare denne opgave, så tror den er forholdvis nem at sy ;)



STROPPER TIL BLUSEN: NÅL#3.5

1. Slå 22 lm op.
2. Start i 2 lm fra nålen og hækle 1 fm i de næste lm. I sidste m i rækken hækles 4 fm og derefter hækles på modsatte side af opslagsrækken hen til enden og afslut med en kædemaske.


Skriv endelig, hvis der er noget der ikke giver mening, og husk at det er IKKE min opskrift men Camillas.
Jeg har bare lavet nogle ændringer.....

















































Rigtig god fornøjelse!




26 kommentarer:

  1. Hvor ville jeg ønske, at jeg kunne lave sådanne nogle fine og unikke ting til min lille datter. Alle jer med kreative talenter er altså heldige! :) Tak for kigget..

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal da være velkommen. Jeg startede med, at hækle for ca. et halvt års tid siden. Jeg lærte det ved, at kigge på diverse you-tube videoer samt instruktionsvideoer på dropsdesign.dk. Så hvis du har mod på det er det ikke umuligt, at lære ;)

      Slet
  2. Den findes ikke i en drenge udgave ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Jeg har lavet en drenge udgave, du finder den under fanen diy :)

      Slet
    2. Hej Lotte
      Jeg har lavet en drenge udgave, du finder den under fanen diy :)

      Slet
  3. Kan du huske hvor meget garn der ca. gik til kaninen

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg har hæklet med dobbelt garn, så det passede til nålens størrelse så har brugt lidt under 4 nøgler a 50 g. til selve kaninen. til "tøjet" har jeg nok brugt lidt over en nøgle, men jeg synes det er nemmere at købe to, da man også her skal bruge dobbelt garn og så er man også sikker på at man har nok :)

      Slet
  4. Sikke en fin kanin. Der er nu købt garn og jeg skal igang :-). Hækler du igennem begge løkker?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gør jeg :) Send lige en besked når du er færdig med din kanin, det kunne være hyggeligt at se det færdige resultat :)

      Slet
    2. Hej igen.
      Så er jeg langt om længe blevet færdig med min kanin :-)

      Slet
    3. Hej Anne
      Hvor dejligt, er du blevet glad for resultatet? Har du en blog eller andet? Det kunne være hyggeligt at se den :)

      Slet
    4. Hej.
      Jeg er blevet rimelig tilfreds. Jeg har ikke en blog, men jeg har sendt en mail til dig med et par billeder :-)

      Slet
  5. den er så sød, jeg er ved at lave en til mit lille barnebarn.
    Vil dog lige høre hvordan du tager ind, hækler du 2 sammen eller springer du en maske over?

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg tager ind, så hækler jeg to masker sammen, det synes jeg giver det pæneste resultat.

      Held og lykke med hækleriet, jeg er sikker på den bliver et hit hos barnebarnet. :)

      Slet
    2. Okay, det er flotte ting du laver. Tak for hjælpen og jeg tror også det blir ynglingsbamsen :-)

      Slet
    3. Tusind tak ;) Det var da så lidt :)

      Slet
  6. og så blir jeg lige nødt til at spørge hvad størrelse øjnene er, jeg har vist fået fat i nogen der er for små, for den ser meget vred ud med de øjne :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener jeg har brugt nogle på 15 mm. de er købt i stof og stil.

      Slet
  7. Du skriver at du laver udtagningerne forskudt, kan du forklare hvordan du gør det ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Carina Gülstorff9. maj 2014 kl. 06.47
      Jeg vil da gerne gøre et forsøg :) Det jeg mener med at ligge udtagningerne forskudt er, at hvis man f.eks. Hækler en udtagning, 2 fm hele vejen rundt på en omg. Så skal man varigere måske ikke på næste men så næste igen, så det ikke hedder 1 udtag. 3 fm, 1. Udtag. 4 fm, men steder f.ek.s hedder 2 fm i næste to m, 1 udtag. 2fm, på den måde undgår man at udtagningerne kommer til at ligge samme sted ved hver omg., hvis de ligger samme sted, synes jeg det gør arbejdet lidt kantet. Hvis du stadig er i tvivl skriver du bare igen :)

      Slet
    2. 1fm i de næste to m, udtagning i næste, en fm i de næste to.

      Slet
  8. Tusind tak for svar :-)
    Vil lige høre hver gang du slutter en runde, laver du så en kædemaske?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :)
      Jeg afslutter ikke hver omg. Med km.

      Slet
  9. Hejsa! Ved godt, at det er et gammelt opslag, men tager chancen og håber, at du svarer! Jeg er ved at lave kaninen til en lille pige, og jeg har lige et spørgsmål - hvordan laver du næsen? :)
    knus, og tak for opskriften!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...