onsdag den 11. juni 2014

Det der frihåndsbroderi behøver ikke, at være svært...

Jeg lagde i weekenden et billede op på IG af en broderet blomst og i den forbindelse blev der bl.a. spurgt til, hvor jeg får min inspiration henne samt hvordan man griber sådan et broderi-projekt an. Det vil jeg da prøve at give mit bud på.



Jeg ser bestemt ikke mig selv, som en ekspert på det område. Men jeg vil da gerne give mine fif videre til andre.

Selve motivet til mit broderi fandt jeg på IG ved at søge på #hashtagget #rosetattoo. Jeg tog et screenprint af skærmen med mit motiv. Derefter sendte jeg det til min mail, så jeg kunne udskrive billedet i den størrelse jeg ønskede. Det er rigtig nemt og på den måde, vil der være adgang til rigtig mange skønne motiver rundt om på IG og nettet generelt. 

Jeg lagde mit motiv under min stofpose og så jeg kunne tegne omridset op ved hjælp af denne pen.
Herefter er det op til ens fantasi, at male med broderitråden.
Til denne blomst har jeg brugt ca. to forskellige broderi-sting, hvor jeg har varieret med trådenens tykkelser som jeg lystede.

Jeg var for et godt stykke tid siden på en inspirerende workshop hos Karen Marie Degn, her lærte jeg nogle forskellige broderi-sting, at kende.
Har man ikke lige mulighed for at deltage i hendes workshops. Vil jeg henvise til hendes blog, der har hun videoer af nogle meget brugbare broderi-sting.

Det gode ved frihåndsbroderi er, at man ikke kan lave det forkert, fordi der ikke rigtig er nogen regler for hvordan det skal se ud til sidst. 

Inspirationen til broderimønstre, sting, farver m.m. findes alle steder. Jeg kigger gerne på IG, pinterest og i blogland.

Det færdige arbejde fik min mor, som en lille ekstra fødselsdagsgave og den faldt i god jord. 

Jeg håber, at I har fået lyst til, at kaste Jer ud i lidt frihåndsbroderi - Rigtig god fornøjelse!
 





12 kommentarer:

  1. Det er så fint...jeg er selv nybegynder på det felt. Hvad hedder de sting du har benyttet til dette motiv ? Tak for tips 🙏☺️

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      De sting jeg har brugt hedder stikkesting og fladsting, mener ikke jeg brugte andre.. Håber du kan bruge mine råd :) God fornøjelse..

      Slet
  2. Hvor er det fint! jeg husker,at vi på seminaret i håndarbejde broderede på denne måde. Vi kaldte det at male med tråd. Som du skriver, er det ikke så svært.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja man kan godt samme sammenligne det med at male ;)

      Slet
  3. Jeg synes også, at frihåndbroderi er så befriende. Og det går så meget hurtigere end korssting! Og det er bare en superfed rose, du har lavet. Jeg har også en top, som jeg trykkede på til workshoppen liggende - og den skal også have en rose eller to... Jeg må snart finde den frem. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går nemlig meget hurtigere end korsstingene. Jeg vil da glæde mig til, at se hvad du finder på af broderi til din top.

      Slet
  4. Et godt tip. Tak :-)
    Jeg er selv ved at varme op til broderi :-)
    Kh Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du kunne bruge det. Det er bare om at kaste sig ud i det.. God fornøjelse ;)

      Slet
  5. Nøj, hvor er det fint - elsker broderi, det er så "gammelfint" hvis du forstår (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak :) Jeg holder selv rigtig meget af broderi og især hvis man fornyer det lidt, så man kommer lidt væk fra de gamle klokkestrengsbroderier :)

      Slet
  6. Ih, hvor er det fint <3 Når jeg får tid (engang om 100 år), skal jeg altså også have kastet mig ud i det broderi:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi, kender alt for godt det med tiden.. Jeg synes også der er al for lidt tid i døgnet ;)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...